Waarom afvallen?

Je kunt gaan afvallen, lijnen of afslanken om verschillende redenen. Vele mensen vallen af of willen slank worden of blijven uit modieus oogpunt. Toch is dit niet de hoofdreden. Dik zijn geeft mensen een verhoogt risico op bijvoorbeeld kanker, hart- en vaatziekten, en suikerziekte. Wanneer mensen hier aan denken, wordt het belang van niet te dik zijn duidelijker. Het is dus belangrijk om op het juiste gewicht te zijn en te blijven.

Principe van afvallen

Het principe van afvallen is simpel: je moet er voor zorgen dat je meer energie verbruikt dan dat je door middel van voedingsmiddelen binnenkrijgt. Om hier wat te kunnen doen, moet je weten welke stoffen in deze voedingsmiddelen voor energie zorgen. Dit zijn vet, koolhydraten/glucose, eiwit en alcohol. Deze stoffen worden door ons lichaam uit de voedingsmiddelen gehaald en gebruikt voor warmteproductie, om te bewegen, voor weefselonderhoud en voor weefselopbouw. Om af te vallen moet je dus zorgen dat deze vier stoffen in mindere mate het lichaam binnenkomen. Ook kun je er voor zorgen meer energie te gaan verbranden. Doorgaans past men een combinatie van beide toe.

Voorwaarden voor afvallen

Er zijn enkele voorwaarden voor het afvallen. Zo moet je eerst bepalen of afvallen met jouw lichaam wel gezond is. Dit kun je bepalen door onder andere je BMI uit te rekenen. Wanneer hieruit gebleken is dat er sprake is van (licht) overgewicht, is het belangrijk dat je niet aan afvallen begint als je zwanger bent, borstvoeding geeft, ouder bent dan 70 jaar, of als je emonioneel niet aan toe bent (bijvoorbeeld door stress). Het kan in dit soort gevallen lastig zijn je te focussen op het afvallen en hierdoor niet voldoende aandacht en doorzettingsvermogen kunnen leveren, wat wel vereist is om gezond af te kunnen vallen.

Gezond afvallen

Gezond afvallen doe je door het vooral rustig aan te doen. Ineens te veel afvallen is niet gezond. Het beste kun je tot maximaal 0,5 tot 1,0 kilo per week afvallen. Wanneer je je hier aan houd, is het beter vol te houden dan wanneer je te hard van stapel loopt. Verder moet je in de gaten houden dat je minder van de eerder genoemde energiestoffen binnen krijgt, en gezonder gaat eten. Minder eten is erg belangrijk. Helemaal niet eten is niet goed. Je moet dus voorkomen bijvoorbeeld niet te meer te ontbijten, want dit is niet goed. Je kunt beter tijdens je ontbijt iets minder eten.

Tijdens het afvallen moet je letten op het aantal kilocalorieŽn dat je via de voedingsmiddelen binnenkrijgt. De gemiddelde man heeft gemiddeld 2500 kilocalorieŽn per dag nodig, en de gemiddelde vrouw 2000. Tijdens het afvallen dien je dus minder van deze kilocalorieŽn binnen te krijgen dan de op jou van toepassing zijnde waarde. Je kunt de volgende richtlijn aanhouden tijdens het afvallen: voor mannen maximaal 1800 kilocalorieŽn per dag, en voor vrouwen 1500. Op de verpakkingen van de voedingsmiddelen is af te lezen hoeveel kilocalorieŽn een verpakking of deel bevat. Zo kun je in de gaten houden wat je precies binnenkrijgt.

Minder eten moet je tijdens het afvallen combineren met het eten op regelmatige tijden. Ook moet er tijd worden genomen voor het eten van de drie hoofdmaaltijden: ontbijt, lunch en de avondmaaltijd. Tussendoortjes moeten zoveel mogelijk worden vermeden.

Tevens is het belangrijk dat je gevarieerd eet. Als basis kun je de bekende Schijf van Vijf nemen. Je moet uit alle vakken van deze schijf blijven eten. Op deze manier krijg je toch nog voor je lichaam essentiele voedingsstoffen binnen. Hierdoor is het overslaan van maaltijden ook niet goed.

Ten slotte moet je meer aandacht besteden aan het andere aspect dat helpt bij het afvallen: meer energie verbruiken, en dus meer bewegen. Als je beweegt is het afvallen beter vol te houden, en het helpt je na afloop om op het juiste gewicht te blijven. Je kunt bijvoorbeeld gaan wandelen, fietsen, hardlopen of zwemmen.

Resultaten van afvallen

Om de resultaten van het afvallen waar te nemen, moet je je uiteraard wegen. Dit kun je het beste eenmaal per week doen, en dan telkens op hetzelfde tijdstip van de dag. Doordat je lichaamsgewicht van nature veel schommelt, is het zinloos om je frequenter te wegen. De waarnemingen worden dan onnauwkeuriger, en dat beÔnvloed de trend.

Wanneer je veel bent afgevallen, is dit natuurlijk ook aan je figuur te zien. Je kunt op deze manier soms je oudere kleding weer aan van voordat je aangekomen was. Je kunt je BMI opnieuw berekenen om te controleren of je niet meer afvalt dan nodig is.